حامیانمسئولیت اجتماعی

مزایای نیکوکاری در سازمان ها ، مصاحبه با مدیر یک سازمان ایرانی

0

اجرای فعالیت های نیکوکاری در سازمان ها نه تنها به عنوان مسئولیت اجتماعی محسوب می‌شود بلکه به رشد ابعاد تجاری سازمان هم کمک می‌کند.

امروز در مجله آگاپه تجربیات یک مدیر ایرانی از اجرای فعالیت های نیکوکاری در سازمان را مرور می‌کنیم.

فعالیت های نیکوکاری در سازمان را با نام «مسئولیت اجتماعی شرکت ها» هم می‌شناسیم.

مسئولیت اجتماعی به نوعی تعهد یک سازمان در راستای انجام کارهایی است که از نظر جامعه مطلوب شناخته می‌شود.

در ادامه مصاحبه ما با این مدیر خوش‌فکر را می‌خوانید.

لطفا درباره سوابق کاری خودتان و شرکتی که مدیریت می‌کنید توضیح دهید؟

من از سال‌های اول دهه ۷۰ شمسی وارد فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شدم. در ابتدا همراه با یکی از دوستانم یک شرکت واردات تجهیزات پزشکی داشتیم. بعد از ظهور فناوری اطلاعات در اواسط دهه ۸۰ محصولی را در زمینه پرونده‌های الکترونیک سلامت توسعه دادیم. در چند سال گذشته نیز به صورت جدی در حوزه جراحی از راه دور کار می‌کنیم.

چطور با مفهوم اقدامات بشر دوستانه سازمانی آشنا شدید؟

در اصل شرکت ما به علت ماجرایی که برای یکی از کارمندان پیش آمده بود وارد بحث کار خیر شد. با نتیجه خوبی که از آن پروژه خیرخواهانه حاصل شد، تصمیم گرفتیم به صورت جدی‌تر نیکوکاری در سازمان را پیگیری کنیم.

به نظر شما، نیکوکاری در سازمان ها تأثیری بر روی جامعه دارد؟

من فکر می‌کنم مهم‌ترین تاثیر آن بر روی جامعه است. وقتی یک مجموعه تجاری با تأمین نیازهای سازمان‌های مردم نهاد به آنها قدرت می‌دهد تا به نیازمندان کمک کنند، نتیجه این رویداد، یک جامعه قوی‌تر و رو به رشد است. ما در شرکت علاوه بر عقد تفاهم‌نامه با چندین خیریه معتبر، به کارمندان اجازه دادیم تا بخشی از زمان خود را به صورت داوطلبانه در اختیار این موسسه‌ها قرار دهند.

آیا اجرای نیکوکاری در سازمان با ویژگی‌های اخلاقی کارمندان رابطه‌ای دارد؟

بله من این رابطه را مشاهده کرده‌ام. وقتی بچه‌ها (اعضای شرکت) بر روی یک پروژه بشر دوستانه کار می‌کنند، حس دوستانه بیشتری نسبت به همدیگر دارند. این حس در تسک‌های روزانه معمولی چندان مشخص نیست.

آیا توانسته‌اید با کمک مسئولیت اجتماعی، تصویر و برند شرکت را ارتقا دهید؟

می‌توانم پاسخ این سوال را با یک مثال عینی برای شما بگویم. ما دو سال پیش یک کمپین بشر دوستانه برای اهدای دستگاه‌های اکسیژن ساز به بیمارستان‌هایی در مناطق محروم داشتیم. بعد از پایان این کمپین و اهدا دستگاه‌ها، تعداد فالوورهای ما در اینستاگرام و تلگرام به میزان قابل توجهی بیشتر شد. علاوه بر این کاربران شبکه‌های اجتماعی در پست‌های‌شان از اقدامات سازمان ما تقدیر کردند. همین موضوع میزان فروش محصولات را نیز افزایش داد.

اخیرا شاهد هستیم که کارجویان به فعالیت های نیکوکاری در سازمان ها علاقه نشان می‌دهند. نظر شما چیست؟

بله ما هم تا حدودی متوجه این تغییر روند شده‌ایم. در گذشته اصلی‌ترین معیار شروع همکاری، مزایای مالی بود اما امروز با اینکه هزینه‌های زندگی به شدت بیشتر شده، میزان توجه سازمان به نیکوکاری هم در معیارهای کارجویان قرار گرفته است. ما خوشبختانه توانسته‌ایم استعدادهای برجسته‌ای را در میان نیروی انسانی شرکت داشته باشیم. خیلی از آنها در زمان مصاحبه دلیل اصلی انتخاب شرکت را فعالیت‌های نیکوکاری آن اعلام کردند.

افزایش فعالیت های نیکوکاری در یک شرکت موجب افزایش سود اقتصادی هم می‌شود؟

من نمی‌توانم یک نسخه برای همه بپیچم ولی این اتفاق در شرکت ما افتاد. مجموع فروش سالانه ما در سال‌هایی که کمپین های بشر دوستانه داشتیم یا با سازمان های مردم نهاد همکاری می‌کردیم، نسبت به سال‌های دیگر بیشتر بوده است. بنابراین به نظر رابطه مستقیم معناداری بین این دو وجود دارد.

آیا از آگاپه هم برای اجرای مسئولیت اجتماعی در شرکت استفاده کردید؟

من تصادفا با سایت شما آشنا شدم. کارهای ابتکاری زیادی آنجا انجام شده از جمله جستجو و مقایسه موسسه های خیریه با همدیگر، امکان حمایت مستمر، داشتن کیف پول و … . فکر می‌کنم مجموعه این قابلیت‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای شرکت هایی باشد که می‌خواهند فعالیت های نیکوکاری را به صورت جدی در سازمان شروع کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۳.۷]

روش های کمک به محک + تاریخچه این موسسه خیریه

مقاله قبلی

روش های کمک داوطلبانه به کودکان بی سرپرست

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ورود / ثبت نام
طراحی سایت