دسته‌بندی نشده

کرادفاندینگ در سازمان‌های مردم نهاد با آگاپه

0

کرادفاندینگ از دو بخش crowd و funding تشکیل شده است که معنی تامین مالی از یک جمع را می‌دهد و در فارسی به تامین مالی جمعی ترجمه شده است. کرادفاندنیگ شیوه جدیدی برای تامین تمام یا بخشی از سرمایه نقدی مورد نیاز جهت شروع یا انجام یک فعالیت مشخص است، که در سطح جهانی نیز از سال ۲۰۰۶ مورد استفاده رسمی قرار گرفته است.

در این روش، که سرمایه‌گذاری اجتماعی نیز نامیده می‌شود، مشارکت‌های نقدی افراد مختلفی از یک جامعه، برای یک هدف مشخص، از طریق زیرساخت‌های اینترنتی و عموما از طریق پلتفرم‌هایی که برای این منظور ایجاد شده‌اند، جذب می‌شود.

کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) چرا موفق است؟

نکته کلیدی که در خصوص چرایی موفقیت تامین مالی جمعی مطرح است، نقش رابطه‌گری آن به جای واسطه‌گری است. ابزارها و نهادهای پولی و مالی (نظیر بانک،‌ بورس، سرمایه‌گذاران جسور و …) واسط بین درخواست‌کنندگان و تامین‌کنندگان منابع مالی هستند، یعنی تامین‌کنندگان منابع‌شان را در اختیار آنها می‌گذارند و این ابزارها و نهادها با صلاحدید خود، آنها را در طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در تامین مالی جمعی ، پلتفرم‌ها تنها رابط بین دو طرف بوده و آنها را به هم متصل می‌کنند. یعنی خود سرمایه‌گذار تعیین می‌کند و تصمیم می‌گیرد که سرمایه‌اش را به کدام طرح مشخص اختصاص دهد و ریسک این تصمیم را نیز خود بر عهده می‌گیرد. رابطه‌گری در دنیای تجاری با عنوان «اقتصاد مشارکتی» شناخته می‌شود و هدف آن حذف واسطه‌هاست. احتمالا اکثر ما با مصادیق اقتصاد مشارکتی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل (اسنپ و تپسی)، گردشگری (اتاقک)، خرید و فروش (دیوار، شیپور، مارکت‌پلیس دیجیکالا) و … آشنا هستیم.

توسعه سریع این شیوه تامین سرمایه، باعث شد که دانشگاه MIT در گزارش سال ۲۰۱۲ خود، تامین مالی جمعی را یکی از ده‌ فناوری برتر متاثر کننده جهان معرفی کند. سازمان بین‌المللی کار نیز معتقد است که تامین مالی جمعی می‌تواند با واقعیت‌بخشی به فعالیت‌های اجتماعی و کارآفرینانه از طریق حمایت‌های جمعی، سرعت‌بخش توسعه اقتصاد محلی، ایجاد شغل و کاهش فقر در جوامع باشد. مقایسه روند رشد تامین مالی جمعی در مقایسه با سرمایه‌گذاری جسورانه و فرشتگان کسب‌وکار نیز اهمیت روزافزون تامین مالی جمعی را نشان می‌دهد. در حال حاضر حجم جهانی سرمایه تامین‌شده با این شیوه بیشتر از حجم سرمایه تامین‌شده توسط فرشتگان کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاران جسور است.

مزایا و معایب کرادفاندینگ یا تامین سرمایه جمعی

  • پلتفرم‌ها همچنین به عنوان ابزار بازاریابی عمل می‌کنند
  • انجمنی برای گرفتن بازخورد ایجاد می‌کنند
  • روش نسبتا ارزانی برای افزایش سرمایه

معایب کرادفاندینگ یا تامین سرمایه جمعی :

  • اغلب در مقدار جذب سرمایه محدودیت وجود دارد
  • در معرض عموم قرار دادن پروژه و ریسک کپی برداری از آن
  • سرمایه‌ها ممکن است در معرض مقررات امنیتی قرار بگیرد

پلتفرم‌های محبوب در زمینه کرادفاندینگ یا تامین سرمایه جمعی

حالا وقت آن است به چند مورد از این پلتفرم‌های محبوب جهانی نگاهی بی‌اندازیم

معروف‌ترین این وب سایت‌ها:

  • Kickstarter.com
  • Microventures
  • Pozible
  • Quirky
  • Indiegogo
  • RocketHub
  • CoFundo
  • Fansnextdoor
  • Profunderofficehours

کرادفاندینگ به روش آگاپه چگونه است؟

در این روش شما دیگر احتیاج به حامیانی که حتما مبالغ زیادی حمایت می‌کنند ندارید. در این روش درست شبیه به تامین مالی جمعی شما به کمک حامیان خُرد موسسه می‌توانید مبلغ مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنید. اما نه در فضای کوچک و با تعداد حامیان خودتان، در این روش با اشتراک گذاری پروژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری بزرگ برای شنیده شدن پیدا می‌کنید. آگاپه با ایجاد این خدمت در بستر پلتفرم باعث شده است که شما بتوانید نیاز افراد تحت پوشش موسسه خودتان را در دنیای بزرگ شبکه‌های اجتماعی و وب مطرح کنید. با پیشرفت تکنولوژی فضای مجازی پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد حس همدردی و سپردن نقش اجتماعی به مخاطب‌ها ایجاد کرده است. در نهایت نیاز موسسه شما با مبالغ هرچند کم اما تعداد حامیان زیاد به سرعت برطرف می‌شود.

توضیحات بیشتر درباره کرادفاندیگ در آگاپه

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: ۲۲۰۴۰۰۷۸-۰۲۱ یا برای شروع پروژه نیکوکاری خود عدد۲ را به شماره ۳۰۰۰۵۰۰۶۰۰۴۵۴۵ ارسال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۱]

مسئولیت اجتماعی چیست؟

مقاله قبلی

سلسله هم‌اندیشی و پنل گفت و گویی موسسات نیکوکاری

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ورود / ثبت نام
طراحی سایت