اخبار آگاپهکارآفرینی اجتماعی

ایجاد فرصت های شغلی برای مددجویان در ستاد اشتغال آگاپه

1
ایجاد و افزایش فرصت های شغلی مددجویان با آگاپه

ایجاد فرصت های شغلی برای مددجویان و آسیب دیدگان به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. از اینرو یافتن راه حل هایی نوین برای مبارزه با بیکاری و کنترل آسیب های اجتماعی در رشد و توسعه جامعه تاثیر بسزایی دارد.

به نقل روابط عمومی آگاپه، توانمندسازی زنان- مردان و سرپرست خانوارهای آسیب دیده و فقیر با توجه به رشد فزاینده آمار آنها در سال های اخیر مخصوصا با وجود همه‌گیری کرونا تبدیل به چالشی مهم در ایران شده است.

توجه به کارآفرینی به طور عام و کارآفرینی اجتماعی به طورخاص در حال افزایش است. آگاپه بر آن است تا موسسه های نیکوکاری را از حالت جزیره ای به سمت همسو شده با یکدیگر دعوت کند و در راستای توانمند سازی اقشارآسیب دیده در اجتماع فعالیت های مشترک و کمپین هایی را برای ارائه راه حل های عملیاتی ارائه دهد.

از مهم ترین فعالیت های آگاپه ایجاد بانک فرصت های شغلی برای مددجویان موسسه های نیکوکاری است.

موسسه مردم نهاد آگاپه معتقد است؛ ایجاد فرصت های شغلی برای افراد آسیب دیده به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. از اینرو یافتن راه حل هایی نوین برای مبارزه با بیکاری و کنترل آسیب های اجتماعی در رشد و توسعه جامعه تاثیر بسزایی دارد.

فرصت های شغلی و رفع بیکاری از اولویت های اجتماعی است. از سویی دیگر نیز پیشگیری و کنترل آثار مخرب آسیب های اجتماعی مورد تاکید همه مسئولان است.

همچنین موسسات مردم نهاد هر یک برای این مهم، ماموریت های ویژه ای دارند تا از گسترش پیامدهای نامطلوب آسیب های اجتماعی جلوگیری کنند. استفاده از الگوهای کارآفرینی اجتماعی و نهادینه سازی این رویکرد، می تواند به ایجاد فرصت های شغلی پایدار و کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی منجر شود.

کارآفرینی اجتماعی یعنی استفاده از روش ها، مدل ها، تکنیک ها و فنون خلاقانه، نوآورانه برای ایجاد کسب و کارهایی که نه با رویکرد خلق ثروت، انتفاع و سودآوری بلکه با نگاه حل معضلات اجتماعی راه اندازی می شوند و منافع این نوع کسب و کارها به همان افراد جامعه هدف(نیازمند)، بر می گردد.

اصولا در حوزه کارآفرینی اجتماعی به جای اینکه کمک های مستقیم، بلاعوض و در برخی مواقع تحقیر کننده به محرومان، مددجویان و گروهای در معرض آسیب ارائه شود، روش های ایجاد یک کسب و کار، توانمند سازی، خوداتکایی و روی پای خود ایستادن را به آنان آموزش داده می‌شود تا فرصت های شغلی آنها افزایش پیدا کند.

کار آفرینی اجتماعی در ایران در حال حاضر یکی از واجبات بازار کار به ویژه در کلانشهرهاست، وقتی از کارآفرینی اجتماعی صحبت می کنیم منظور بخش هایی از کسب و کارهای خرد، خانگی و کوچکی است که توسط کسانی که دسترسی به منابع و امکانات را کمتر دارند، راه اندازی شده و نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد.

ساماندهی و سازماندهی کسب و کارهای غیر رسمی و تبدیل آنها به کسب و کارهای منظم، منسجم و دارای شکل و ماهیت حقوقی به گونه ای که صاحبان آن حرفه ها بتوانند از حمایت های اجتماعی، بیمه ای، حقوقی و مالی برخوردار باشند، از مصادیق بارز کارآفرینی اجتماعی است.

خیرین ثروتمند می توانند از طریق الگوی کارآفرینی اجتماعی برای ساماندهی، سازماندهی، مدیریت در جهت ایجاد و توسعه این نوع کسب و کارها به کمک و حمایت از موسسه های مردم نهاد بیایند.

در کلانشهر تهران هزاران کودک کار وجود دارد و این کودکان معمولا سرپرست خانوار هستند که به عنوان نان آوران کوچک از آنان یاد می شود، همچنین شغل عده زیادی از این افراد دستفروشی است و توان تامین مکانی برای عرضه اقلام خود را ندارند و از بیمه و حمایت های اجتماعی بهره مند نیستند و در معرض انواع آسیب های محیطی و اجتماعی قرار دارند.

در تهران و کلانشهر ها اغلب افراد در مشاغل خدماتی فعالیت دارند و تعداد زیادی کارگران خانگی بدون هیچ نوع حمایت های قانونی و سازمان یافته فعالیت می کنند و یا مشاغلی از قبیل پیک های موتوری، خدماتی ارائه می دهند که در معرض آسیب های فراوانی قرار دارند.

کارآفرینی اجتماعی یعنی استفاده از روش ها، مدل ها، تکنیک ها و فنون خلاقانه، نوآورانه برای ایجاد کسب و کارهایی که نه با رویکرد خلق ثروت، انتفاع و سودآوری بلکه با نگاه حل معضلات اجتماعی راه اندازی می شوند

می توان با استفاده از قواعدی که در فرهنگ، آداب و رسوم دینی وجود دارد، سرمایه هنگفت مادی و معنوی برای کمک به حل معضلات جامعه تولید کرد. اگر این منابع به درستی هدایت و مدیریت شوند در الگوی کار آفرینی اجتماعی تبدیل به سرمایه می شوند و در حل معضلات اجتماعی بسیار موثر هستند.

همانطور که می دانید سمن ها و موسسات مردم نهاد یکی از پایه های اصلی کارآفرینی اجتماعی هستند. حمایت و پشتیبانی از سازمان های مردم نهاد در گسترش و ترویج کارآفرینی اجتماعی بسیار موثر و حائز اهمیت است و می تواند به جهت دهی فعالیت های اجتماعی برای ارزش آفرینی کمک کند.

در همین راستا آگاپه ، از همه صاحبان مشاغل خرد و کلان، مشاغل خصوصی و دولتی جهت همکاری در راستای مسئولیت اجتماعی شان دعوت بعمل می آورد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با واحد روابط عمومی موسسه مردم نهاد آگاپه تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

ابزارهای داده پردازی برای افزایش کمک آنلاین خیریه ها و سمن ها

مقاله قبلی

فروشگاه آمازون در ازای کار خیر ۵۰۰۰ دلار جایزه می‌دهد!

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

1 اظهار نظر

  1. سلام محمدسهویی معلول تهت پوشش بهزستی ۵نفرخانوارهستم ۴نفرخقوق میدن ۱نفرنمیدن نیازمندم درخواست کمک می کم آخرین ومسلوین به من معلول کمک بکنند نه شقی دارم نه درآمدی نه خانه مسکن بهزستی پرونده تشکیل دادم هنوز خبری نیست انترنتی ثبت کردم خبری نیست شماره خساب معلولیت ۲۷۰۲۱۲۴۲۵محمدسهویی شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۱۱۱۴۱۴۱۸۴۹محمدسهویی کدملی ۵۹۷۹۹۶۱۶۶۶محمدسهویی سیستان بلوچستان شهرستان نیکشهرروستانشین هستم ممنونم درخواست من معلول بپذیرید خداوندازتون راضی باشه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر در اخبار آگاپه