توانمندسازی موسسهسمن‌ها و خیریه‌ها

نگاهی به چالش‌های موسسه‌های نیکوکاری

0
چالش های فراوان موسسه های نیکوکاری

موسسه‌های نیکوکاری در طول حیات خود چالش‌های متنوعی را تجربه می‌کنند که هرکدام در حوزه‌های مختلف هستند و راهکارهای متفاوتی دارند.

در ادامه برخی از این چالش‌ها را مرور می‌کنیم:

بی‌اعتمادی مردم به خیریه‌ها

اعتماد عنصر اصلی در همه روابط بشری فارغ از نوع آنها است. در فضای نیکوکاری نیز اعتماد فرد نیکوکار به موسسه نیکوکاری باعث می‌شود تا کمک‌ها سریع‌تر و کاربردی‌تر به دست نیازمندان برسد.

ترجیح کمک مستقیم به نیازمند

بسیاری از خیرین ثروتمند ترجیح می‌دهند به شکل مستقیم و با پرهیز از انواع واسطه‌ها به مددجویان کمک کنند. واسطه‌‌ها تاثیری در بهبود فرایندهای نیکوکاری ندارند و فقط پیچدگی‌ها را افزایش می‌دهند.

پایین بودن سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی یعنی گستردگی شبکه اجتماعی در یک موسسه خیریه. معمولا خیریه‌ها ارتباطات ضعیفی دارند و خیلی از فرصت‌ها را به خاطر همین ضعف در شبکه‌سازی از دست می‌دهند.

آشفتگی اقتصادی و موسسه‌های نیکوکاری

جنگ‌ها، ناآرامی‌‌ها و سو مدیریت باعث شده تا دولت‌ها در برهه‌های زمانی مختلف ثبات اقتصادی خودشان را از دست بدهند. جامعه‌ای که از لحاظ اقتصادی بی‌ثبات باشد، توان و تمایل و کمتری به نیکوکاری دارد.

احساسی بودن فضای اجتماعی به‌جای فضای عقلانی

فضای کار اجتماعی بیشتر بر مدار احساسات می‌گردد. آدم‌های نیکوکار اول به ندای احساس گوش می‌دهند و بعد سراغ محاسبه منطقی می‌روند. البته این نکته ممکن است گاهی اوقات به چالشی برای موسسه‌های خیریه تبدیل شود.

حاکمیت فرهنگ فرد محوری به‌جای فعالیت جمعی و کم بودن تعداد خیریه‌ها

روحیه کار فردی نسبت به کار جمعی قوی‌تر است. این تا حدودی از تاریخ و فرهنگ یک ملت نشأت می‌گیرد. اما موسسه‌های خیریه بسیار وابسته به سرمایه اجتماعی هستند و عنصری که سرمایه اجتماعی را می‌سازد شبکه‌سازی و اعتماد متقابل است.

کم بودن تعداد خیریه‌ها در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته

تعداد خیریه‌ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یافته برابر نیست. در کشورهای در حال توسعه به علت منابع بودجه‌ای کمتر و باز هم سو مدیریت موسسه‌های خیریه عمدتا خصوصی هستند. این تعداد هم نسبت به جمعیت بالای اکثر این کشورها مناسب نیست.

موسسین مهر هوشمند با بررسی تمامی این چالش‌ها سامانه‌ای با نام «آگاپه» ایجاد کردند تا موسسه‌های نیکوکاری و مردم‌نهاد را در رویارویی با این چالش‌ها توانمند کرده و با ایجاد شبکه ارتباطی بین آنها و هم‌افزایی باعث رشد و شکوفایی بازیگران عرصه اجتماعی شود.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

آئین رونمایی از آگاپه؛ پلتفرم هوشمند اقدامات بشر دوستانه

مقاله قبلی

نوآوری اجتماعی در سازمان‌های مردم نهاد

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.