اخباراخبار جهان

به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

0
جهان را برای زنان امن‌تر کنیم

جهان را برای زنان امن‌تر کنیم

 

خشونت علیه زنان در بسیاری از جوامع در معرض خشونت‌های مختلف در محیط خانه و اجتماعی قرار دارند.به همین دلیل ۲۵ نوامبر از طرف سازمان ملل متحد روز جهانی با خشونت علیه زنان نامگذاری شده است تا به تمام افراد یاد آوری کنند برای کاهش این خشونت در تمام دنیا تلاش کنند.

 

از هر ۳ زن ۱ نفر در سراسر جهان خشونت جسمی و جنسی را از طرف یک فرد نزدیک به خود تجربه کرده‌اند. ریشه این خشونت در تبعیض و نابرابری است که با توجه به نگرش‌ها، اعتقادات فردی، هنجارهای اجتماعی در رابطه با جنسیت و خشونت و سیستم‌ها و ساختارهایی که این نابرابری را  ایجاد و تکرار می‌کنند.

خشونت علیه زنان در هر نوع شرایط اضطراری، از جمله بیماری‌های همه‌گیر مانند شیوع ویروس کرونا، افزایش پیدا  می‌کند. زنان بی سرپناه، پناهنده و ساکن در مناطق تحت تاثیر درگیری، آسیب پذیری بیشتری دارند.

خشونت علیه زنان می‌تواند منجر به آسیب دیدگی جدی جسمی، روحی و جنسی شود و اثرات آشکار و پنهان فراوانی در کوتاه مدت و بلند مدت دارد.

استرس، اختلال در ارتباطات اجتماعی و محافظتی و کاهش دسترسی به خدمات همه می‌توانند باعث تشدید خطر خشونت برای زنان شوند.

در شرایط به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا احتمال اینکه زنان در یک رابطه توهین آمیز و فرزندانشان در معرض خشونت قرار بگیرند، زیاد است.

زمان در کنار هم بودن در این دوران بیشتر از قبل شده است، از طرفی استرس‌های ناشی از عدم امنیت شغلی و اقتصادی، تعطیلی مدارس و آموزش به کودکان در خانه باعث افزایش فشار روانی در افراد و ایجاد خشونت در خانواده‌ها می‌شود که عموما قربانی این خشونت‌ها زنان و کودکان هستند.

از طرف دیگر در این شرایط خدمات اجتماعی مانند مراکز خدماتی در شرایط بحران، پناه‌گاه‌ها و مراکز ارائه کننده خدمات عمومی دیگر یا با کاهش ساعت کاری روبه رو شده اند و یا به دلیل وجود آسیب‌های زیاد ظرفیت برخی از آن‌ها پر شده است و پذیرش افراد جدید با سختی‌هایی روبه‌رو شده است.

برای کاهش خشونت علیه زنان به همکاری و هماهنگی گسترده ای در سطح جوامع نیاز است.

در این شرایط خاص نیاز بیشتری به برنامه‌ریزی مناسب از طرف دولت‌ها و سیاست‌گذاران وجود دارد. مراکز ارائه دهنده خدمات به این گروه باید خدمات آنلاین خود را گسترش دهند.

 خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان عوامل مختلفی دارد از جمله:
عوامل اجتماعی
  • هنجارهای جنسیتی که مردان را حمایت می‌کنند.
  • محدود کردن استقلال زنان
  • فقر و بیکاری گسترده
  • میزان بالای خشونت و جرم و جنایت
  • دسترسی آسان به داروهای روان گردان، الکل و سلاح
  • قوانین تبعیض آمیز در مورد مالکیت املاک، ازدواج، طلاق و حضانت فرزند
  • سطح پایین تحصیلات و اشتغال زنان
  • عدم اجرای قوانین مربوط به خشونت علیه زنان
  • تبعیض جنسیتی در نهادهای مختلف
عوامل فردی
  • تجربه خشونت در دوران کودکی و یا قرار گرفتن در معرض خشونت در خانواده
اختلالات روانی
  • اختلالات و بیماری‌هایی که خشونت را به عنوان یک پدیده طبیعی یا قابل قبول تایید یا توجیه می‌کنند.

راه‌های پیشگیری

ایجاد آگاهی و پیام رسانی برای تاثیرگذاری بر هنجارهای اجتماعی از طریق رسانه‌ها

 رسانه‌ها می‌توانند با به چالش کشیدن کلیشه‌های جنسیتی، تبعیض، نابرابری و خشونت هم چنین ترویج هنجارهای سالم که رفتار مثبت اجتماعی را گسترش می‌دهند بر کاهش خشونت علیه زنان اثر گذار باشند.

آموزش و حمایت  از طرف مدارس

استفاده موثر از فرصت‌های یادگیری از راه دور در دوران شیوع ویروس کرونا

مدرسه یک نیروی مهم اجتماعی در زندگی کودکان و نوجوانان است. استفاده از این بستر برای بحث در مورد روابط سالم، استفاده مناسب از فن‌آوری، مهارت‌های زندگی و آموزش‌های جامع در رابطه با جنسیت باید ادامه یابد و یا در روش‌های آموزش از راه دور گنجانده شود.  از طرف دیگر ارتباطات و حمایت مدیران و کارکنان مدرسه حتی از راه دور و با ارتباطات مجازی نسبت به دخترانی که در این دوران در معرض خشونت هستند می‌تواند تا حدی حمایت روانی از آن‌ها محسوب شود.

حمایت اقتصادی و معیشتی از زنان و خانواده‌ها

حمایت اقتصادی و معیشتی برای محافظت در برابر فشار مالی و فقر بسیار مهم است. این حمایت می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله: کمک‌های نقدی، وام کم بهره یا بدون بهره، تخفیف مالیاتی، تامین غذا و کالاهای اساسی خانگی، بیمه بیکاری، حمایت در زمینه مسکن و اجاره و…

شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از موارد کاهش فشارهای اقتصادی به کاهش خشونت منجر شده است.

گسترش خدمات اجتماعی

با توجه به افزایش تعداد زنان در معرض خطر در این دوران گسترش هر چه بیشتر خدمات اجتماعی برای حمایت‌های مختلف مانند حمایت‌های عاطفی، روانی، اختصاص مکان و پناه‌گاه در موارد خطرناک و … و استفاده از تمام ابزارهای قابل استفاده از راه دور مانند تلفن و … می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها کمک کند.

منابع:

سایت سازمان ملل متحد

سایت سازمان بهداشت جهانی

UN Women. 2020. COVID-19 and ending violence against women and girls.

COVID-19 and violence against women What the health sector/system can do

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

خلاصه کتاب اقتصاد فقیر از بلینکیست

مقاله قبلی

بررسی و آشنایی با شیوه‌های مدیریت درسازمان‌های مردم‌ نهاد

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر در اخبار