اخباراخبار جهان

سازمان مردم نهاد چیست؟ مردم پاسخ می‌‌دهند

0
مردم پاسخ می‌دهند سازمان‌های مردم نهاد چیست

در گزارشی جدید مشخص شده دیدگاه یکسانی در پاسخ به اینکه سازمان‌های مردم نهاد و موسسه خیریه چیست وجود ندارد.

یک گزارش پژوهشی نشان می‌دهد هنوز پاسخ استانداردی به این پرسش که سازمان‌های مردم نهاد چیست و کجا موسسه خیریه است، وجود ندارد.

گزارش ۱۴ صفحه‌ای که توسط دو مرکز گری متر ریسرچ (Grey Matter Research) و هارمون ریسرچ (Harmon Research) تهیه شده نشان می‌دهد آزمودنی‌ها به این پرسش که سازمان‌های مردم نهاد چیست و چه موسسه‌هایی خیریه هستند، پاسخ واحدی نداده‌اند.

نتایج این یافته پژوهشی از این جهت مهم است که وقتی مردم که خیرین ثروتمند نیز در بین آنها هستند، یک موسسه را خیریه یا سازمان مردم نهاد ندانند از آن حمایت مالی نمی‌کنند.

البته در این پژوهش به جای اینکه مستقیما پرسش «سازمان‌های مردم نهاد چیست»‌ مطرح شود، انواع مختلفی از سازما‌ن‌ها و شرکت‌ها به آزمودنی‌ها معرفی شده است.

شرکت کنندگان در پژوهش که بیشتر از ۱۰۰۰ نفر اهل آمریکا بوده‌اند، به درصد ارتباط هر شرکت با مفهوم سازما‌ن‌های مردم نهاد و خیریه‌ها رأی داده‌اند.

نتایج جالب این پژوهش که با هدف رسیدن به یک پاسخ استاندارد برای پرسش سازمان‌های مردم نهاد چیست طراحی شده در ادامه آمده است.

۸۹ درصد از آزمودنی‌ها، مراکز نگهداری از بی‌خانمان‌ها را بیشتر از سایر سازمان‌ها شایسته دریافت عنوان خیریه دانسته‌اند.

به عبارت دیگر، اگر نتایج این پژوهش را تعمیم بدهیم، اکثریت جامعه آمریکا احتمالا ترجیح می‌دهند ابتدا از مراکز نگهداری از بی‌خانمان‌ها حمایت کنند.

انجمن‌های حمایت از حیوانات و بیمارستان‌های کودکان به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را در فهرست سازما‌ن‌ها کسب کرده‌اند.

از سوی دیگر اغلب آزمودنی‌ها، مدارس خصوصی، احزاب سیاسی و دانشگاه‌ها را ارگان‌های خیریه نمی‌دانند و احتمالا برای حمایت مالی از آنها برنامه‌ای ندارند.

از نظر مردم سازمان مردم نهاد یا موسسه خیریه چیست؟

پژوهشگران معتقدند بیشتر مردم سازمان‌ها یا نهادهایی که بودجه غیر مردمی دارند را موسسه خیریه نمی‌دانند.

این نکته برای جذب خیرین مهم است و نشان می‌دهد در برگزاری کمپین‌های تأمین سرمایه جمعی (کراد فاندینگ) که معمولا توسط موسسه‌های خیریه و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود، توجه به اسم و نوع سازمان مهم است.

بخش جالب دیگری از یافته‌های این پژوهش نشان دهنده ارتباط بین نسل‌های مختلف و برداشت آنها درباره مفهوم موسسه‌های خیریه است.

مثلا ۵۷ تا ۷۵ ساله‌ها بیشتر تمایل دارند که نهادهای دینی را دارای کارکردهای مشابهی با خیریه‌ها بدانند. این در حالی است که ۲۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشتر نهادهای آموزشی را موسسه خیریه می‌دانند.

نتایج این یافته پژوهشی از این جهت مهم است که وقتی مردم که خیرین ثروتمند نیز در بین آنها هستند، یک موسسه را خیریه یا سازمان مردم نهاد ندانند از آن حمایت مالی نمی‌کنند.

برداشت از مفهوم خیریه‌ها و پاسخ به این پرسش که سازما‌ن‌های مردم نهاد چیست از نکات اساسی است که در شکل‌دهی فرهنگ نیکوکاری نقش اساسی دارد.

بنابراین انتظار می‌رود موسسه‌ها ضمن ارائه تعاریف شفاف و روشن در هنگام کمپین‌های تأمین سرمایه جمعی، از یافته‌های این پژوهش در مدیریت کمپین‌های‌شان استفاده کنند.

جدیدترین خبرهای اکوسیستم نیکوکاری را در مجله آگاپه دنبال کنید The Non Profit Times
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

با خرید کارت‌‌های سفره افطار، بدون کرونا از ثواب افطاری بهره‌مند شوید

مقاله قبلی

ممکن است از هر ۱۰ موسسه خیریه، یکی از آنها تعطیل شود

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر در اخبار