سمن‌ها و خیریه‌ها

معرفی بنیاد فورد؛یکی از بزرگترین موسسات نیکوکاری در دنیا

0
معرفی بنیاد نیکوکاری فورد

معرفی بنیاد نیکوکاری فورد

اودل و هنری فورد در سال ۱۹۳۶ بنیاد نیکوکاری فورد را با هدف کمک به بهبود رفاه جامعه تاسیس کردند.

سرمایه اولیه این بنیاد ۲۵۰۰۰ دلار بود که از طرف اودل فورد اهدا شد. طی سالیان طولانی این بنیاد بزرگترین بنیاد وقف شده برای امور نیکوکاری در سطح جهان بوده این بنیاد دارای یک دفتر مرکزی و ۱۰ دفتر بین المللی است.

ماموریت بنیاد فورد؛ کاهش فقر و بی عدالتی، تقویت ارزش‌های دموکراتیک، ارتقا همکاری‌های بین‌المللی و بهبود دستاوردهای انسانی است.

 یکی از فعالیت‌های اصلی این بنیاد بررسی چگونگی اثر گذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری بر دنیای واقعی و هم چنین  بررسی نقش هنر،روزنامه نگاری و  فیلم در ایجاد جوامع عادلانه‌تر و گسترش عدالت است.

این بنیاد به تقویت شبکه‌های متنوعی از تولید کنندگان فرهنگی و تصمیم گیرندگان در این حوزه متعد است. از طرفی به دنبال روشن کردن دلایل اصلی بی عدالتی هستند.

یکی از ابتکار عمل‌های این مجموعه سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری در یک دوره ۵ ساله برای تقویت ۳۰۰ سازمان در سراسر جهان با هدف کاهش نابرابری است.

یکی دیگر از فعالیت‌های بنیاد فورد پشتیبانی از مطالعات پیشرفته در سطح بین المللی برای ایجاد تغییرات اجتماعی در جهت حمایت از آسیب پذیرترین اقشار است.

این برنامه با نام اختصاری IFP  و با هدف اعطا بورسیه تحصیلی به افراد و پروش آن‌ها به عنوان رهبران تغییرات اجتماعی در دنیا است.

تا کنون اکثریت قریب به اتفاق فارغ التحصیلان به کشورهای خود بازگشتند و خود را وقف بهبود شرایط در جوامع خود کردند.

آنها در سراسر جهان به کار خود ادامه داده اند و به فعالیت‌های مانند ریاست آژانس‌های بین‌المللی و دولتی، ایجاد سازمان‌های جامعه مدنی و بسیج کارزارهای اساسی برای دفاع از حقوق همه مردم پرداخته اند.

با حمایت بنیاد، تحقیقی برای ارزیابی تاثیرات این برنامه طراحی شده است.

این پروژه تحقیقاتی ۱۰ ساله که در سال ۲۰۱۳  شروع شده است، دستاوردهای فارغ التحصیلان IFP را مورد بررسی قرار می‌دهد و تاثیر آنها در جوامع خود را تحلیل خواهد کرد.

زمینه‌های فعالیت بنیاد
حمایت از خلاقیت و آزادی بیان

این بنیاد اعتقاد دارد که هنر، فیلم و روزنامه نگاری به افراد کمک می‌کند تا دنیای خود را درک کنند، هدف پیدا کنند و ارتباطات معنی داری ایجاد نمایند.

با این حال، داستانهایی که گفته و یا دیده می‌شود، هنوز هم به طور نامتناسبی ارائه می شوند، تعداد معدودی موضوع انتخاب می‌شوند، که اغلب کلیشه‌ها و باورهای تبعیض آمیز را تقویت می‌کنند.

این مجموعه تلاش می‌کند تا روایت‌هایی را که موجب نابرابری می‌شوند و صداهای کم تر شنیده شده را در مورد نژاد، جنسیت و توانایی را به گوش دیگران برساند، بنابراین دیدگاه‌ها و تجربیات این جوامع، جهانی فراگیرتر را شکل می‌دهد.

عدالت جنسیتی ، نژادی و قومی

علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر، نابرابری ساختاری مبتنی بر جنسیت، نژاد، طبقه، معلولیت و قومیت در سراسر جهان پابرجاست و با چالش‌های امروز پیچیده‌تر شده است.

کار این بنیاد حمایت از مردم و سازمان‌های شجاع در مرکز این مبارزه برای دستیابی به تغییرات سیاسی و اجتماعی پایدار است.

منابع طبیعی و تغییرات آب و هوا

هدف فورد تقویت نمایندگی در میان جوامع روستایی در آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نیجریه، غنا، سنگال، کلمبیا، پرو، برزیل، مکزیک، گواتمالا، هندوراس و اندونزی است.

این بنیاد به آنها کمک می‌کند تا حقوق زمین را تامین کنند و در برنامه‌ریزی‌ها نظر خود را اعلام کنند.

آنها باید هنگام اجرای پروژه‌ها از سهم عادلانه درآمد خود برخوردار شوند و در صورت وجود نتایج زیان‌آور، غرامت دریافت کنند.

علاوه بر این،  بنیاد فورد با شرکت‌ها و دولت‌ها همکاری می کند تا امور مالی غیرقانونی، فساد، فرار مالیاتی و جرایم زیست محیطی مرتبط با بخش منابع طبیعی را کاهش داده و پس اندازهای مرتبط را به سمت برنامه هایی که به کاهش نابرابری کمک می کند هدایت کند.

فناوری و جامعه

 این بنیاد به دسترسی برابر و تنظیم عادلانه فناوری دیجیتال که برای پیشبرد شفافیت، حریم خصوصی، دسترسی به دانش و بیان آزاد برای همه مردم طراحی شده است اعتقاد دارد.

برای اطمینان از اینکه فناوری برای پاسخگویی به نیازهای مردم توسعه می‌یابد، از رشد سازمان‌های متنوع و فنی پیچیده‌ای که به پیشرفت فضاها و سیستم‌های دیجیتال عادلانه و فراگیرتر اختصاص دارند، پشتیبانی می‌کند.و به دنبال توسعه ظرفیت فناوری سازمان های عدالت اجتماعی است.

حمایت از معلولان

این بنیاد تلاش زیادی جهت حمایت از معلولان و وضع قوانین مناسب برای این گروه انجام می‌دهد.

 برای آشنایی با سازمان‌های مردم نهاد و موسسات نیکوکاری که در زمینه‌های هنری، فرهنگی و حمایت از معلولان در سطح کشور فعالیت می‌کنند از پلتفرم آگاپه دیدن فرمایید.

آگاپه تلاش می‌کند با استفاده از فناوری اطلاعات، شفافیت درحوزه نیکوکاری و امور خیریه را افزایش دهد و در نتیجه با افزایش شفافیت به اعتماد بیشتر حامیان کمک کند.

از طرف دیگر هدف آگاپه توزیع عادلانه خدمات اجتماعی بین افراد نیازمند و آسیب دیده است.

منبع:

سایت بنیاد فورد: https://www.fordfoundation.org/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

کودکان آسیب پذیر سیستان و بلوچستان در کانون توجه کمپین جدید آگاپه

مقاله قبلی

شهرداری تهران برای انجام مسئولیت اجتماعی از پلتفرم آگاپه استفاده می‌کند

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.