اخباراخبار جهان

خط فقر مسکن از ۲ میلیون تا ۴ میلیون تومان

0

خط فقر مسکن در سال ۱۴۰۱ اعلام شد.

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه مسکن خانوار مستاجر شهرنشین روی خط فقر در سال ۱۴۰۱، ماهیانه حدود ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان و در بالاترین نرخ حدود سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است. پایین‌ترین در خراسان جنوبی و حدود ۸۳۷ هزار تومان است.

 

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه مسکن خانوار مستاجر شهرنشین روی خط فقر در سال ۱۴۰۱، ماهیانه حدود ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان و در بالاترین نرخ حدود سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است. پایین‌ترین در خراسان جنوبی و حدود ۸۳۷ هزار تومان است.

به گزارش آگاپه به نقل از ایلنا، «سیدهادی موسوی نیک» مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست بررسی «فقر مسکن» با اشاره به پژوهش انجام شده پیرامون حوزه مسکن گفت: این پژوهش نشان می‌دهد وضعیت مسکن و فقر مسکن چگونه و تا چه اندازه حاد شده است.

۴۱درصد خانوارهای کشور در سال ۹۹ دچار عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه/ تهرانی‌ها در صدر این جدول

به گفته آزاده شهاب،‌ کارشناس حوزه مسکن پیرامون فقر مسکن در ایران گفت:‌ درصد جمعیت فاقد آب آشامیدنی لوله کشی، درصد جمعیت فاقد حمام و سرویس بهداشتی، شاخص زیربنای واحد مسکونی، شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی، شاخص مصالح ساختمان و عمر بنا (درصد خانوارهایی که در سکونتگاه بی‌دوام زندگی می‌کنند)، نسبت خانوارهای دارای سند مالکیت نسبت به عرصه، اعیان یا هردو، شاخص سهم مسکن در هزینه خانوار شهری و شاخص دسترسی به مسکن از این جمله است. 

این پژوهشگر به ارائه تصویر فقر مسکن در ایران پرداخت و گفت: مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق شهری، عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه و مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق روستایی، بدمسکنی است که علت اصلی آن نوع «مصالح» به کار رفته است. 

وی ادامه داد: بر این اساس، نرخ‌عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه در مناطق شهری ۴۹ درصد (۹.۵ میلیون خانوار) و نرخ بدمسکنی در مناطق روستایی ۴۰ درصد (۲.۴ میلیون خانوار) است. 

وی همچنین به بررسی شاخص‌های فقر مسکن در دهه ۹۰ پرداخت و گفت: شاخص‌عدم دسترسی مقرون به صرفه در این بازه زمانی دارای روند افزایشی بوده است به طوری که در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳ درصد و در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۱ درصد خانوارهای کشور دارای سهم مسکن بیش از ۳۰ درصد در هزینه زندگی‌شان بوده اند. همچنین نرخ بدمسکنی (محرومیت در حداقل یکی از ابعاد مسکن) دارای روند نزولی بوده است.

بالاترین نرخ بدمسکنی به «هرمزگان» رسید.

شهاب افزود: نرخ متوسط کشوری بدمسکنی (خانوار دارای حداقل یک محرومیت مسکن) در کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹ درصد است که در این میان بالاترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان هرمزگان با ۶۴.۷۵ درصد و پایین‌ترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان ایلام با ۴.۳۰ درصد است. 

وی آمار خانوارهای فاقد مسکن مقرون به صرفه در سال ۱۳۹۹ را نیز اعلام کرد و گفت: نرخ متوسط کشوری این شاخص ۴۱ درصد است که تهران با ۸۱ درصد بالاترین نرخ و خراسان جنوبی با ۹ درصد پایین‌ترین آمار را دارد. 

این کارشناس ادامه داد: همچنین نرخ خانوار فاقد مسکن مقرون به صرفه (مستاجران) در سال ۱۳۹۹ نیز ۵۷ درصد است که بالاترین نرخ مربوط به تهران با ۷۹.۹ درصد و پایین‌ترین نرخ مربوط به خراسان جنوبی با ۸.۳ درصد است. 

وی با بیان این که شاخص‌های فقر مسکن در خانوارهای فقیر دوبرابر این شاخص‌ها در خانوارهای غیرفقیر است، گفت: فقیر به خانواری اطلاق می‌شود که میزان درآمدش زیرخط فقر مطلق است. همچنین، شاخص‌های فقر مسکن در خانوارهای زن پرست دارای تفاوت معناداری نسبت به مردسرپرست است. 

 

منبع: https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1228164

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

«بیش از ۴۰ درصد ایرانی‌ها زیر خط فقر هستند.»

مقاله قبلی

آسیب اجتماعی نتیجه الزامی فقر نیست، اما وجود فقر می‌تواند زمینه‌ساز آسیب باشد.

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر در اخبار