اخباراخبار آگاپه

یک موسسه خیریه چگونه مجرم می‌شود؟

2
بررسی اقدامات مجرمانه و سوءاستفاده از موسسه های خیریه و سازمان های مردم نهاد

به گزارش آگاپه به نقل از سایت «عصر تشکل» یک موسسه خیریه می‌تواند همان قدر که در جامعه ایفای نقش می‌کند و موثر است، مورد سوء استفاده هم قرار بگیرد.

محمدحسین متقی؛ رییس هیأت مدیره آگاپه، در مصاحبه با رسانه عصر تشکل پیرامون مسائل مالی و مالیاتی در خیریه ها و تبعات عدم شفافیت صحبت کرد.

در این مصاحبه که تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۰ منتشر شده وی به پرسش‌هایی درباره جرائم خیریه ها، روش‌های فریب کاری و پولشویی در خیریه های تقلبی و جایگاه قانونی این موسسه ها در ایران پاسخ داد.

رییس هیأت مدیره آگاپه همچنین به قابلیت‌های پلتفرم آگاپه در تشخیص خیریه های سالم نیز اشاره کرد.

بر اساس این مصاحبه، تعداد خیریه‌های ایران ۴۰ هزار مورد است که ۴ هزار مورد آن در تهران هستند. اگرچه تعداد کثیری از موسسه‌های نیکوکاری واقعا با هدف اقدامات خیرخواهانه تأسیس شده‌اند، اما مواردی در ایران و جهان هستند که نیت تأسیس آنها چیز دیگری بوده است.

محمدحسین متقی معتقد است برای شناسایی فعالیت‌های مجرمانه در بعضی از خیریه های ایرانی ابتدا باید انواع آنها را بررسی کرد.

وی خیریه های ایرانی را به سه دسته تقسیم می‌کند: «یک دسته موسساتی هستند که جنبه وقف و حبس مؤبد دارند که اینها تحت نظارت اوقاف هستند… گروه بعدی موسسات خیریه و بنیادها هستند که از وزارت کشور، نیروی انتظامی و بهزیستی پروانه کار می‌گیرند و گروه دیگری هم توسط وزارت بهداشت و درمان سامان داده شده است.»

محمدحسین متقی ضمن تأکید بر این موضوع به لزوم ارزیابی و رتبه‌بندی موسسه های خیریه نیز اشاره کرد.

او در همین رابطه نظام رتبه‌بندی پیمکاران طرف قرارداد با دولت را مثال زده است. در یک سیستم مشابه که توسط پلتفرم آگاپه راه‌اندازی شده، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد بر اساس فعالیت، خوشنامی و سایر عوامل رتبه‌بندی شده و امتیاز می‌گیرند.

این مصاحبه با پاسخ به این پرسش که چرا برخی در ایران برای پولشویی و فرار مالیاتی بستر خیریه را انتخاب می‌کنند ادامه پیدا کرد.

متقی با اشاره به بندهای قانونی خاطرنشان کرد «ممکن است در کشور چون خلاء قانونی وجود دارد از ماده‌های قانونی معافیت مالیات سوءاستفاده شود… بحث دیگر جمع‌آوری وجوه خیریه از مردم است، اینجا هم ممکن است پول‌های جمع‌آوری شده برای امور دیگری به غیر از کمپین‌های بشر دوستانه مورد استفاده قرار بگیرند.»

در بخش پایانی این مصاحبه راهکاری از طرف رییس هیأت مدیره آگاپه برای تشخیص خیریه های معتبر ارائه شد.

در این راهکار با اشاره به قابلیت جستجوی خیریه ها و سمن ها در پلتفرم آگاپه، مردم می‌توانند کمک‌شان را به دست خیریه ها برسانند.

خیریه های معرفی شده در این پلتفرم معتبر و ارزیابی شده‌اند و فاکتورهای مختلف مالی و قانونی در آنها بررسی شده است.

متن کامل این مقاله را در مجله آگاپه بخوانید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴.۵]

مشکلات مربوط به مالیات و بیمه در موسسات خیریه

مقاله قبلی

چطور در پلتفرم آگاپه از نیازمندان حمایت کنیم؟

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

2 نظرات

  1. سلام روز بخیر یک سوال حقوقی داشتم اگر بتونید راهنماییم کنید ممنون میشم.
    یک موسسه خیریه دارای ۷ عضو هست و هدف این موسسه خیریه ساخت مدارس در مناطق محروم هست، حال یکی از این اعضای موسسه که جز هیئت مدیره میباشد یک شرکت ساختمانی و پیمانکاری دارد، آیا موسسه خیریه میتواند با شرکت این شخص که خودش عضو هیئت مدیره موسسه هست و مدیر عامل شرکت خصوصی هم هست قرار داد پیمانکاری ببنده؟
    پیشاپیش متشکرم🙏

    1. سلام بر شما؛

      با توجه به اطلاعاتی که ما داریم این کار به علت تضاد منافع و عدم مطابقت با قوانین امکان‌پذیر نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر در اخبار