آبادی سیستان و بلوچستانکمپین های بشردوستانه 💚

پروژه سیستان و بلوچستان،معرفی روستاهای حاشیه حاجی‌آباد

1
روستاهای حاشیه حاجی‌آباد
پروژه سیستان و بلوچستان
معرفی روستاهای حاشیه

حاجی‌آباد روستایی در دهستان شورو بخش کورین شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان ایران است.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۱۶ نفر (۷۹خانوار) بوده‌است.

در کوچه‌های تنگ و خاکی از قاسم‌آباد، کریم‌آباد، دایی‌آباد، حاجی‌آباد تا شیرآباد که پاتوق داغ معتادان است، همه این محله‌ها جایی است که مردمی که اکثر آن‌‎ها به دلیل خشکسالی، روستاها زمین کشاورزی یا احیانا دام خود را رها کردند و به امید کار به حاشیه شهر زاهدان آمدند، غافل از اینکه در زاهدان هم اشتغال اصلا اوضاع خوبی ندارد.

اکثر اهالی این محله‌ها کارگری می‌کنند آن هم بر اساس اظهارات خودشان روزمزد بدون بیمه و با این شرایط گرانی با حقوق روزانه خیلی کم فقط به آینده امید دارند. همین امید به درست شدن شرایط است که این مردم را سر پا نگه داشته و بی وقفه تلاش می‎‌کنند تا بالاخره به رویای شهرنشینی یا فراموش کردن کابوس خشکسالی برسد.

اما خدا کند که امیدشان از دست نرود، امید که برود در دسترس‌ترین چیز برای فراموشی آلام چیزی جز مواد مخدر نیست و این افیون خانمان‌سوز راحت‌تر از هر محله‌ای در حاشیه زاهدان یافت می‌شود به طوریکه با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های شیرآباد در کمتر از چند دقیقه می‌توانی هر نوع متاعی که می‌خواهی را به دست آوری!

اما یکی دیگر از معضلات در این مناطق وجود دانش آموزان بازمانده از تحصیل است که آمار دقیقی از آن‌ها وجود ندارد که طبق اظهارات علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان اخیراً وزارت کشور با اعزام تیم‌هایی به منطقه در پی مشخص کردن آمار افراد بدون شناسنامه و بازمانده از تحصیل است.

البته این تیم‌های وزارت کشور به نحوی خاص در بین مردم حاضر می‌شوند که احساس بدی به حاشیه نشینان دست ندهد و در واقع آن‌ها احساس مچ‌گیری نکنند بلکه شرایط طوری رقم بخورد که با تیم‌های اعزامی وزارت کشور همکاری کنند.

اکثر کودکان بازمانده از تحصیل حاشیه زاهدان از افراد فاقد شناسنامه هستند که تحت پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد نیستند و کسی که هیچ حمایتی و پشتوانه مالی ندارد قاعدتا فرزند خود را نیز به جای مدرسه راهی بازار کار می‎کند و به جمعیت کودکان کار می‌افزاید.

یک چهارم حاشیه نشینان مدارک هویتی ندارند/ چرا حاشیه نشینان از گرفتن شناسنامه طفره می‌روند؟

طبق اظهارات نماینده مردم زاهدان در مجلس بدون شناسنامه‌ها نیز ۲۵ درصد جمعیت حاشیه زاهدان را تشکیل می‎‌دهند که وقتی علت نداشتن اسناد هویتی را از خود مردم جویا شدیم عمدتا ضرورتی برای گرفتن شناسنامه با توجه به اینکه دولت خدماتی برای آن‌‎ها در طول سالیان‌ گذشته فراهم نکرده است را عنوان می‌‎کردند یا ترس از طرح سربازگیری از دوران قاجار همچنان با این مردم است و پدران و مادران برای حفظ فرزندشان در کنار خود و نرفتن به اجباری برای او شناسنامه نگرفتند و تعداد قلیلی از آنان مهاجران کشورهای افغانستان و پاکستان هستند.

کودکان حاشیه شهر در آسیب قاچاق مواد مخدر

یارمحمدی افزود: متأسفانه بیشترین بستر کاری که برای کودکان حاشیه‌ زاهدان وجود دارد، فروش مواد مخدر است و از کودکان همواره بعنوان پوشش برای فروش و نقل و انتفال مواد مخدر سوء استفاده شده است.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش ۲۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در زاهدان و در استان سیستان و بلوچستان ۱۲۰ هزار نفر وجود دارد که البته این ارقام بیشتر هم به نظر می‎رسد.

مسئولیت وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بافت فرسوده حاشیه شهر

وضعیت این عقب ماندگی و آسیب‌های اجتماعی به اندازه‌‎ای است که بر اساس اظهارات احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، موضوع حاشیه نشینی مورد توجه سران نظام هم قرار گرفته است و در نشست اخیر با این موضوع نیز، مدیریت وزارت راه و شهرسازی بر بافت‌های فرسوده مورد تاکید قرار گرفت و فرصتی سه ماهه به دستگاه‌های مسئول برای ارائه گزارش عملکرد درباره اقدامات انجام شده در این حوزه داده است.

حال باید دید تا سه ماه آینده وزارت راه و شهرسازی چه گزارشی از روند اقدامات انجام گرفته در حاشیه شهر خواهد داشت.

البته اتفاقی که در حاشیه شهر زاهدان به وضوح دیده می‌شود توسعه ساخت و سازها به سمت حاشیه شهر است تا با همین ساخت و سازها حاشیه به متن شهر پیوند بخورد و در واقع این حاشیه دیگر جزوی از خود شهر محسوب شود.

با این روند می‌توان انتظار داشت حداقل در آمار از جمعیت حاشیه شهر زاهدان کاسته شود.

شهر زاهدان یعنی مرکز استان سیستان و بلوچستان از نظر جمعیت «اولین» و از نظر وسعت «دومین» شهر حاشیه نشین کشور است و تنها شهری است که ۴۴ درصد جمعیت آن در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

البته علاوه بر زاهدان، چابهار، زابل، ایرانشهر و کنارک نیز در سیستان و بلوچستان جزو رتبه های برتر کشور در زمینه معضل حاشیه نشینی هستند و به طور کلی ۵ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی استان محل سکونت حاشیه نشینان است.
  • برای درک محرومیت حاجی آباد می‌توان به این نکته اشاره کرد، بسیاری از ساکنان این استان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی حتی اسم این منطقه را تاکنون نشنیده اند.
  • میزان محرومیت این نقطه حاشیه ای در شهرستان به قدری زیاد است که حتی تصور آن برای خیلی از افراد غیر ممکن است.
  • بسیاری از افراد ساکن این منطقه در تامین نیازهای اولیه زندگی خود با مشکل مواجه هستند. و بدون شک به حمایت‌های مادی و معنوی طولانی مدت نیاز دارند.
  • ساکنین این روستاهای محروم برای گرم کردن پناهگاه های خود از پارچه و پلاستیک استفاده میکنند.
  • اکنون آگاپه با تشخیص محرومیت بسیار زیاد این منطقه در راستای انجام ماموریت‌های انسان دوستانه خود در نظر دارد به آبادانی هر چه بیشتر آن کمک کند.
  • تیم آگاپه با حمایت یک سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور، پروژه ساخت یک مرکز درمانی در این روستا را شروع کرده است.
    اما این کار به تنهایی نمی‌تواند نقش زیادی در کاهش محرومیت این افراد داشته باشد. و برای کمک به این منطقه به همکاری و همیاری افراد زیادی نیاز است.
  • ما همه می‌توانیم صدای مردم حاجی آباد در کشور باشیم تا توجه افراد بیشتری به این منطقه و مناطق شبیه به آن که متاسفانه هر روز بر محرومیت و تعداد آن‌ها افزوده می‌شود باشیم..

برای ادامه مطلب …
همکاری خیریه جهت با آگاپه برای ساخت مرکز درمانی حاجی آباد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۳]

تاریخچه جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع)

مقاله قبلی

کمپین ازدواج آگاپتیک برای آسیب دیدگان کرونا برگزار می شود

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

1 اظهار نظر

  1. سلام محمدسهویی معلول هستم ۵ نفرخانوارتهت پوشش بهزستی نیازمندم درخواسواست کمک ازخیرلین ومسولین دارم شماره خساب ۲۷۰۲۱۲۴۲۵شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۱۱۱۴۱۴۱۸۴۹محمدسهویی کدملی ۵۹۷۹۹۶۱۶۶۶محمدسهوی درخواست کمک دارم نه شقلی دارم نه درآمدی نه خانه ای شهرستان نیکشهرروستانشین ممنونم درخواست منو بپذیرید شمارابه خدابزرگ می سپارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.