سمن‌ها و خیریه‌ها

همکاران آگاپتیک؛ انجمن حمایت از کودکان کار

0
معرفی موسسه انجمن حمایت از کودکان کار

حمایت از حقوق کودکان به ­‌ویژه کودکان محروم و کودکانی که در معرض آسیب­‌های ناشی از بحران‌­ها، حوادث طبیعی و یا به‌ دلیل نابسامانی‌­های اقتصادی، اجتماعی و… در معرض کار و استثمار، بهره­‌کشی قرار گرفته‌­اند، وظیفه‌ه­ای انسانی-اجتماعی است که بر عهده‌­ی یکایک افراد، سازمان‌ها و نهادهاست.

بی‌­تردید بدون توجه کافی به حقوق کودکان و سرمایه‌­گذاری و برنامه ­ریزی لازم در امر آموزش، بهداشت و ارتقای سطح زندگی آنان، امیدی برای دستیابی به دنیای بهتر وجود ندارد.

انجمن حمایت از کودکان کار، به عنوان نهادی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که تحت شماره­‌ی ۱۴۶۰۷ در تاریخ ۱۰/۰۵/۱۳۸۱ به ثبت وزارت کشور رسیده و شروع به فعالیت و خدمات حمایتی و آموزشی به کودکان کار، کودکان آسیب‌­دیده و در معرض آسیب ارایه کرده است.

تعریف کار کودک از دیدگاه انجمن؛
درگیر ‌‌کردن کودک‌ در فعالیت‌­های اقتصادی که مانع از برخورداری آنان از آموزش و دیگر حقوق اساسی آنان، مانند امنیت، بهداشت و سلامت… می­‌شود و به­‌طور معمول با آسیب جسمی و روانی و بهره‌­کشی برای­شان همراه است را کار کودک می‌گوییم.

بیانیه­ ماموریت؛
تلاش برای محو کار کودک و حمایت موثر از کودکان کار و کودکان در معرض آسیب.

خدمات به کودکان کار

خدمات آموزشی:
تجارب جهانی حاکی از این است که آموزش، موثرترین ابزار در راه مبارزه علیه کار کودک است. از این رو، یکی از گسترده‌­ترین حوزه­‌های فعالیت انجمن حمایت از کودکان کار نیز آموزش است.

انجمن علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن، خدمات اجتماعی و آموزشی به‌­منظور توانمندسازی، بالا بردن عزت نفس و خودباوری، فعالیت‌­های هنری و حرفه­ ای را نیز برای کودکان در نظر گرفته است.

آموزش بیش از ۱۳۲۰۹ کودک از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ در مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان، دوره‌ی متوسط اول، دوره‌های سوادآموزی سپری کرده و پس از جبران بازماندگی از تحصیل و عقب ماندگی سنی وارد سیستم آموزشی کشور شدند.

فعالیت­‌های آموزشی زیر در تمام مراکز انجمن در دسترس کودکان آسیب دیده است:
سوادآموزی
هنرآموزی
حرفه‌­آموزی
تربیت بدنی
کتابخانه

خدمات حمایتی:
انجمن حمایت از کودکان کار با استقرار رویکرد حمایتی از این کودکان در برنامه­‌های اجرایی خود تلاش می­‌کند از طریق برداشتن موانع پیش­روی آنان فرصت بازگشت به چتر حمایتی را برای­شان فراهم کرده و با استمرار این فعالیت‌­ها به آنان کمک می‌­کند که بتوانند در کنار انجمن ادامه‌­ی مسیر داده و به تدریج ضمن کاستن از رنج­‌های آنان فرصت برخورداری از حقوق اساسی­‌شان را در اختیار آنان قرار دهد

اگرچه بخش مددکاری اجتماعی، نقطه­‌ی مرکزی برنامه­‌های حمایتی انجمن است اما در کنار آن بخش‌هایی مانند ‌‌روان شناسی، بهداشت و درمان، تغذیه و حمایت­‌های حقوقی نیز می­‌کوشند، کامل کننده­‌ی این برنامه­‌ها بوده و فرصت ادامه­‌ی مسیر در انجمن را برای کودکان گروه هدف تامین کنند.

این فرآیند سبب شده است، از سال ۱۳۸۱ تا کنون بیش از ۱۲۴۰۰ مددجو از خدمات حماتی انجمن حمایت از کودکان کار بهره برده‌اند.

مددکاری اجتماعی:
پذیرش، ارزیابی، تدوین برنامه، ارجاع و نظارت بر اجرای برنامه‌ها از وظایف کارشناسان مددکاری اجتماعی است.

روان‌شناسی:
یکی از نتایج رشد و نمو در فقر و شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی محرومیت، تحقیر و خشونت محیط، اختلال در سلامت روان کودکان است.
موفقیت در بازپروری این کودکان نیازمند تامین سلامت روان آنان و رفع مشکلات این حوزه است که توسط همکاران روان‌شناس انجمن و در صورت نیاز ارجاع به مراکز درمانی انجام می‌شود.

بهداشت و درمان:
فقر مالی و فرهنگی همراه با فقر سواد بهداشتی در کنار عدم دسترسی به خدمات سلامت و شرایط سخت کار و زندگی، مشکلات جدی در سلامت را به دنبال دارد و کودکان اولین قربانیان این وضعیت نابسامانند. این در حالی است که هرگونه تغییر در شرایط زندگی کودکان و مبنای رشدشان در گرو سلامت جسمی آنان است.
بخش بهداشت انجمن با فعالیت‌های زیر برای تامین این نیازهای اساسی و رفع مشکلات جدی کودکان کوشیده است.

تغذیه:
براساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه‌ی تغذیه، بر روی کودکان انجمن حمایت از کودکان کار مشخص شد که طیف بزرگی از کودکان تحت پوشش به دلیل سوتغذیه و کمبود آهن مشکلاتی را در روند رشد و یادگیری خود دارند.
از این‌رو انجمن حمایت از کودکان کار از سال ۱۳۸۷ با ایجاد و تجهیز آشپزخانه‌ی مرکزی یک وعده خوراک گرم روزانه به صورت مستمر تا کنون و توزیع بسته‌های مواد غذایی به صورت متناوب در میان خانوارهای نیازمند را از اساس فعالیت‌های این بخش در نظر گرفته شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نوآوری اجتماعی در سازمان‌های مردم نهاد

مقاله قبلی

آگاپه از نگاه استاد مصطفی ملکیان

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.