اخباراخبار آگاپهپرونده ویژهحامیانداوطلباندسته‌بندی نشدهراهنمای نیکوکارانفطریه آنلاین، راهکاری فراتر از کارت به کارتکمپین های بشردوستانه 💚

امر واجبی که ماهیت انسانی دارد

0

امر واجبی که ماهیت انسانی دارد

مقدمه


یکی از شرعیات دین اسلام پس از روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت زکات فطریه است. پرداخت فطریه بر هر فرد عاقل، بالغ و مکلفی که برای قوت قالب خود نیازمند شخص ثانی نباشد، واجب است.
میزان فطریه در دین و شرع اسلام با توجه به عمده خوراک هر شخص مشخص و معین می‌شود. این میزان یا مبلغ توسط مراجع عالی قدر تقلید هر ساله قبل رویت عید سعید فطر محاسبه و اعلام می‌گردد. به این ترتیب، هر فرد با توجه به نوع زندگی خود موظف به پرداخت آن می‌شود.
حال اگر فطریه را خارج از بعد دینی در نظر بگیریم و جنبه انسانی و ماهیت اصلی فطریه را بررسی کنیم، به این نتیجه‌ خواهیم رسید که به عنوان یک انسان موظف بر دست‌گیری و حمایت از هم نوع خود هستیم.
اصلیت ماهیت فطریه جدایی از برخی برداشت‌ها که نوعی صدقه و باعث رفع بلا است، این است که در قالب انسانی که رسالت آن حمایت است، نقاشی باشیم شایسته و مفید.


نحوه محاسبه فطریه ۱۴۰۱:

قوت غالب اکثریت جامعه برنج و نان است که طبق محاسبات و نظریه‌های فقها برای فطریه ۱۴۰۱ مبلغ فطریه به میزان:
برنج بر هر شخص مکلف: ۱۵۰ هزار تومان
نان بر هر شخص مکلف: ۴۰ هزار تومان
که در زمان مشخص یعنی موقع غروب، قبل از شب عید فطر تا ظهر روز عید است که البته از نظر بسیاری از مراجع تقلید احتیاط است که فطریه قبل از نماز عید پرداخت شود.


زکات فطریه بر چه طبقاتی واجب است؟


هر امری که رضای خداوند باشد، فقرا، مساکین، بدهکاران، زنانی که ‌بی‌سرپرست و بد سرپرست هستند. همچنین همه کسانی که در امورات جزیی و کلی خود جز رده نیازمندان محسوب می‌شوند.
زکات فطره در دین چون حکم جامع دارد پرداخت آن با توجه به نیاز جامعه باید هزینه شود. با توجه به بررسی‌ها نیازهای جامعه در هر زمینه‌ای به تفکیک مشخص است. می‌توان گفت کلیات پرداخت فطریه به عموم جامعه نیازمند تعلق می‌گیرد.
امروزه خوشبختانه سمت و سوی جامعه به جهتی است که حس انسان دوستی و کمک به هم نوع رو به افزایش است. همین امر مسبب آن است که موسسات و گروه‌هایی به جهت کمک رسانی و سر و سامان دادن به این امر دست به کار شده و فعالیت‌هایی را در این خصوص انجام دهند.

بدون شک گاهی این کمک‌ها موفق بوده و گاهی نه. اما نکته حائز اهمیت این‌که، موسسات و گروه‌های ایجاد شده هدف نهایی خود را ماهیت اصلی وظایف خود قرار داده‌اند یا خیر؟ قطعاً تشخیص همچین امری سخت و از عهده هر شخص و سازمانی خارج است. به هر روی با توجه به شرایط موجود، در هر سمت و منصبی که فعالیت داریم باید ایجاد اعتماد و شفاف سازی لازم را در دستور کار داشته باشیم.
نتایج این شفافیت و اعتمادسازی هم در راستای هدف نهایی که حمایت و وظیفه انسانی خود از هم نوعان است و هم در جهت ایجاد حس اعتماد فراگیر در جامعه.


با توجه به توضیحات گفته شده امکان پرداخت زکات فطریه از طریق راه‌های ارتباطی پرداخت و تکنولوژی میسر است؟


در کوتاه‌ترین پاسخ باید گفت: بله هست. امروزه با پیش‌رفت تکنولوژی که هدف آن تسهیل زندگی انسان‌ها است، این امکان فراهم شده است.
اینکه در هر شرایط و مکانی و از هر شاخه‌ای می‌توان با تکیه بر تکنولوژی حاکم بر دنیا، وقف روزگار کرد و از واجبات و نیازهای خود فارغ نشد.
این مسئولیت فردی و اجتماعی تک تک ما است که نسبت به همنوعان خود بی تفاوت نباشیم. این بی تفاوتی به معنی این نیست که حتما باید کارهای بزرگ انجام دهیم. به طور مثال پرداخت فطریه به فقرا و نیازمندان یکی از این کارها است. یا انجام کارهایی هرچند کوچک برای برداشتن باری از روی دوش کسی.


جمع بندی

پس دو نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم، این است که هیچگاه مسئولیت اجتماعی و فردی خود را فراموش نکنیم. کمک و دستگیری از همنوعان بدون چشمداشت یکی از مهمترین اصول انسانی است. ضمن آن باید در نظر داشته باشیم که کار جمعی و همیاری جمعی همیشه نتیجه بهتری از اقدامات فردی می‌دهد.
برای مثال اهدای فطریه که نوعی کمک شرعی است، به موسسات خیریه و تجمیع این کمک ها احتمالا از تلاش فردی ما موثرتر است.
اگرچه نتایج و عملکرد بسیاری از خیریه ها یا موسسات به بی اعتمادی در ما منجر شده است. اما همیشه مشت نمونه خروار نیست. مهم این است که ما توانایی و امکانات تفکیک خوب از بد، منفی از مثبت و قابل اعتماد از غیرقابل اعتماد را در اختیار داریم.
می‌توانیم با تکیه بر توانایی خود در بررسی و استفاده از امکانات و ابزارهای دیجیتال که امروزه هر کاری را برای ما ساده کرده، بدانیم کدام موسسه معتبر و کدام نامعتبر است. کدام یک شفاف و صدیق و نیکوکار و کدام یک پولشویی و کاسب کاری است.
پرداخت مبلغ فطریه از طریق درگاه‌های بانکی و به صورت آنلاین یکی از راه‌ حل‌هایی است که برخی از اعمال شرعی همانند زکات فطره را راحت کرده است.
روزگاری نه چندان دور با همه نارضایتی مجبور بودیم از تاکسی تلفنی یا آژانس‌های محل و دور و بر خودمان استفاده کنیم. چه کسی فکر می‌کرد روزی برسد که بتوانیم از بین صدها آژانس و تاکسی، رستوران و فروشگاه آن را که بهتر است انتخاب کنیم.

نکته مهم و پایانی اینکه، پلتفرم آگاپه بعنوان اولین مرجع هوشمند اقدامات بشردوستانه، به طور دقیق همان بستری را فراهم آورده که سایر پلتفرم های دیجیتال.
اعتبارسنجی دقیق و ارزیابی، دادن حق انتخاب گسترده و اتصال مستقیم حامیان به خیریه‌ها. ضمن آنکه برای سهولت بیشتر خدماتی مثل تنوع در شیوه های پرداخت نیز در دسترس افراد قرار داده است.
همچنین شما می‌توانید برای اینکه با خدمات آگاپه و سرویس فطریه آنلاین آن آشنا شوید و از آن استفاده کنید، بر روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

پلتفرم آگاپه، مرجعی برای پرداخت فطریه به خیریه‌ها

مقاله قبلی

کاهش امید اجتماعی و افزایش گسست اجتماعی و خودکشی در ایران

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر در اخبار